COVID-19 – повратната точка в електронната търговия
След години ще гледаме назад към 2020 г. като момента, който промени всичко. Никога до сега не е имало толкова безпрецедентен и непредвиден растеж, какъвто се наблюдава в секторите на дигиталната и електронната търговия в момента.
На фона на забавянето на икономическата активност, COVID-19 доведе до скок в електронната търговия. Ускори процеса, в който потребителите трябваше да се научат как по-лесно да си поръчат стоки онлайн и как да намерят точните услуги онлайн.
Тъй като локдауна се превърна в ново нормално явление, предприятията и потребителите все повече „преминаха към дигитално“. Предлагайки и закупувайки повече стоки и услуги онлайн, увеличавайки дяла на електронната търговия в световната търговия на дребно от 14% през 2019 г. на около 17% през 2020 г.
Тенденцията към електронната търговия ще продължи през цялото възстановяване от COVID-19!
Нека разгледаме някои от причините клиентите да продължат да пазаруват все повече и повече онлайн.
- Нови навици за пазаруване – Поради карантината начинът на закупуване на артикули на хората се е променил. Ситуацията продължава достатъчно дълго, за да могат тези модели да се вкоренят. Разбира се, когато отворят магазините, клиентите ще излязат повече. Това обаче не означава, че те внезапно ще спрат доста пристрастяващото и успокояващо усещане за пазаруване онлайн.
- Страховете от COVID-19 няма да изчезнат за една нощ. Дори когато карантината приключи, хората ще бъдат предпазливи и мнозина ще предпочитат да пазаруват онлайн от сигурността на домовете си.
- Бързият ръст на мобилните устройства улеснява от всякога сърфирането и пазаруването онлайн. Клиентите могат да правят поръчки с една ръка от устройството, което вероятно е в тяхната ръка или джоб по всяко време.
- Дори когато някои артикули станаха оскъдни във физическите магазини, имаше опции за онлайн поръчка. Много продукти, които не съществуват в магазините, могат да бъдат поръчани или предварително заявени онлайн.
Удобството, широкият избор и спестяванията стимулират онлайн пазаруването от самото начало. Това ще продължи експоненциално, тъй като ползите от електронната търговия стават още по-популярни и конкурентни.
Изпълняващата длъжността генерален секретар на ЮНКТАД Изабел Дюран заяви: „Бизнесът и потребителите, които успяха да„ преминат към цифрови технологии “, помогнаха за смекчаване на икономическия спад, причинен от пандемията.“
„Но те също ускориха дигиталния преход, който ще окаже трайно въздействие върху нашето общество и ежедневието – за което не всички са подготвени“, каза тя. Като също добави: „Развиващите се страни не трябва да бъдат само потребители, но и активни играчи и следователно производители на цифровата икономика. ”
Възползвайте се максимално от социалните мрежи
Социалните мрежи предоставят чудесна възможност за свързване с клиенти и преодоляване на разликата между онлайн и офлайн пазаруване.
- Реклами в социалните мрежи. Рекламата в Facebook, Instagram реклама и други социални сайтове може да привлече трафик към вашия онлайн магазин.
- Използвайте Google реклама за популяризиране на продукти. За продажба на услуги и физически артикули, Google е един от най-добрите варианти, тъй като много потребители идват на този сайт, за да търсят точно определено нещо.
- Ангажирайте се с последователите си. Важно е да поддържате връзка с последователите си. Следете внимателно бизнес страниците си и незабавно отговаряйте на въпроси и коментари.
Най-големите онлайн магазини успяват да се покажат в челните позиции на Google благодарение на много добра SEO оптимизация. Така те реализират продажби без да дават допълнителни средства за онлайн реклама. Професионален уеб дизайн на сайта е ключова част от гласуването на доверие в посетителите. Голям част от онлайн магазините наблегнаха на нов динамичен редизайн на уебсайта.
Някои се възползват, други изостават
Констатациите показват силното навлизане на електронната търговия, като потребителите в развиващите се икономики правят най-голям преход към онлайн пазаруването.
Онлайн пазарът в България например продава два пъти повече артикули на ден през второто тримесечие на 2020 г. в сравнение със същия период на предходната година. А повечето клиенти за електронна търговия на EASYWEB.bg отчетоха над 50% скок на транзакциите през 2020 г.
Тенденцията към усвояване на електронната търговия, наблюдавана през 2020 г., вероятно ще се запази по време на възстановяването.
Все още има много потребители и предприятия пропуснали да се възползват от възможностите, които пандемия предостави в електронната търговия.
„Държавите, които използват потенциала на електронната търговия, ще бъдат в по-добра позиция да се възползват от глобалните пазари за своите стоки и услуги в тази дигитализирана икономика, докато тези, които не успеят да направят това, рискуват да изостанат още повече“, каза Shamika N. Sirimanne, UNCTAD’s директор по технологии и логистика.
Появиха се много решения, използвани за електронна търговия, работа на разстояние и облачни изчисления. Вие интересувате ли се от изработка на уебсайт ?
Отговори на правителството
Повечето правителства дадоха приоритет на краткосрочните отговори на пандемията. Но някои също започнаха да отговарят на дългосрочни стратегически изисквания за възстановяване. Няколко правителства в развиващите се страни се намесиха, за да защитят бизнеса и индивидуалните доходи.
В Латинска Америка и Карибите, правителствата инициираха платформа за фирми без онлайн присъствие. Подсигуриха им приложение за смартфон и текстови съобщения за улесняване на търговията между производителите на селскостопански, месни и рибни продукти.
В Африка Сенегал проведе информационна, образователна и осведомена кампания за ползите от електронната търговия във всички сегменти от населението.
В Азия Индонезия стартира програма за изграждане на капацитет за ускоряване на дигитализацията и дигитализацията сред микро, малките и средните предприятия.